فهرست مطالب

مطالعات راهبردی بسیج - پیاپی 50 (بهار 1390)

نشریه مطالعات راهبردی بسیج
پیاپی 50 (بهار 1390)

  • 144 صفحه، بهای روی جلد: 10,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1390/03/12
  • تعداد عناوین: 6
|
  • صفحه 5
  • مقالات
  • مهسا ماه پیشانیان صفحه 7
    اگر ایجاد دگرگونی در جوامع با تکیه بر تغییر دیدگاه ها و نگرشهای حاکمان و مردم، بحث اصلی جنگ نرم باشد؛ در آن صورت این جنگ، شیوه ای نوین از فعل و انفعالهای دولتها برای سلطه، روی کشورهای مختلف را نمایش می دهد؛ زیرا سلطه و استیلا با تعاریفی از قدرت، بسط و توسعه یافته که قدرت را توانایی تمرکز، تنظیم یا هدایت رفتار می داند. جنگ نرم یک جنگ بدون خونریزی مبتنی بر راهکارهای اجتماعی و فرهنگی است؛ زیرا در فرایند آن، قدرتهای مهاجم از مرعوب سازی و ایجاد بحرانهای فرهنگی و اجتماعی بهره گیری می کنند تا با یک شوک ذلت بار، قدرت و فرهنگ خود را بر جامعه هدف غالب کنند. در این جنگ، به مقدسات و اعتقادات فرهنگی جوامع حمله و فرهنگ غرب یا همان سبک زندگی آمریکایی از طرق مختلف به مردم جامعه القا می شود. در حقیقت در این جنگ به جای عملیات نظامی، بحرانهای اجتماعی و فرهنگی برای جامعه مورد نظر به گونه ای مهندسی می شود که برداشت ذهنی فرد از هنجارها، ارزشهای خود و جامعه اش، دچار تزلزل و بی ثباتی شده، به راحتی آماده پذیرش هر عقیده ای شود. به طور کلی در این جنگ تلاش می شود فرهنگ غربی به عنوان فرهنگ غالب جهانی، ترویج و از رشد و نمو فرهنگهای اصیل و قدرتمندی همچون فرهنگ اسلامی جلوگیری شود. استحاله، براندازی و بی ثباتی از اهداف اصلی جنگ نرم است که دشمنان و طراحان این جنگ می کوشند با ابزار رسانه ای و تبلیغاتی به آن دست یابند. در این نوشتار به بررسی مفهوم، اهداف، انگیزه ها، شیوه ها و ابزارهای اجتماعی و فرهنگی جنگ نرم پرداخته ایم.
    کلیدواژگان: جنگ نرم، امنیت نرم، مهندسی اختلال آمیز هنجارهای اجتماعی، ارزش آفرینی منفی، تغییر ارزشهای مثبت
  • تحلیل الگوی پیشرفت ایرانی - اسلامی از منظر مقام معظم رهبری / رویکرد برنامه ریزی راهبردی در دهه چه ارم انقلاب
    امیر حصیرچی، عباس نیاوند صفحه 51
    بسیاری از کشورهای جهان سوم، با مشاهده رفاه مادی غرب، آموزه های غرب را سرلوحه اقدامات خویش قرار دادند. بخشی از این آموزه ها، شرط وصال و وصول به توسعه را در قبول عقب ماندگی و دور ماندن از قافله تمدن دانسته و برای جبران این فاصله، دست شستن از سنت، چنگ زدن به دامان سکولاریسم و از سر تا پا غربی شدن را تجویز می نمود. تامل در روزگار جوامع پذیرشگر نسخه های غربی توسعه، نشان از سردرگمی، بحران در هویت، شورش های اجتماعی و... می دهد. از آنجا که رویکرد توسعه غربی، همواره با آنچه که مطمح نظر جمهوری اسلامی است، در تضاد و تناقض بوده و انعکاس آن در فحوای کلام مقام عظمای ولایت، از سال های دور و انحلال سازمان مدیریت و برنامه ریزی در ابتدای تشکیل دولت نهم، شاهدی بر این مدعاست لذا مقاله حاضر می کوشد تا ضمن نقد الگوی تجویزی توسعه غرب برای جوامع جهان سوم، لزوم تحول در دهه چهارم انقلاب بر مبنای الگوی پیشرفت ایرانی-اسلامی در چهار عرصه «فکر و اندیشه»، «علم و فناوری»، «زندگی» و البته همه این سه عرصه در سایه سار «معنویت»،که به نحو تفکیک ناپذیری مبداء و معاد، دنیا و آخرت و... در آن، در هم تنیده است را تبیین نماید. نتایج حاصل از این تحقیق نشان می دهدکه با گام برداشتن در این چهار عرصه، گام های تحول به سوی پیشرفت مورد نظر هدایت خواهد گردید. در این میان «عرصه فکر» در سایه سار«معنویت»، به عنوان اولین عرصه پیشرفت، موجبات رشد و تعالی اندیشه های «علم و فناوری» در سایه سار«معنویت» را در کشور فراهم خواهد نمود. عرصه اخیر، شتاب دهنده پیشرفت در «عرصه زندگی» در سایه سار «عرصه معنویت» خواهد بود و به نحوی که شاهد خواهیم بود، این چهار عرصه در هم ممزوج و یکی از دیگری جدا نیست. از سوی دیگر همانطور که ملاحظه خواهیم کرد نقش مردم در این الگو بسیار برجسته است.
    کلیدواژگان: رشد، توسعه، الگوی پیشرفت، رهبری، انقلاب اسلامی
  • ابوالفضل امیری صفحه 83
    جهانی شدن پدیده ای است که از دهه های پایانی قرن بیستم بر مسائل جهانی، ملی و حتی فردی سایه انداخته و بیش از هر پدیده دیگری، توجه برنامه ریزان و پژوهشگران حوزه های مختلف را به خود جلب کرده است.
    مقاومت فرهنگی و تاکید بر فرهنگهای متمایز و متفاوت، راهکار بقا و ادامه حیات مللی است که تصمیم دارند با وجود بهره برداری از دستاوردهای اقتصادی، سیاسی و فناورانه غرب، در راستای انطباق این دستاوردها با ویژگی های ملی، محلی و نژادی خود اقدام کنند.
    پس از پایان جنگ سرد، رویکرد های معناگرا در عرصه روابط بین الملل مطرح شد. در حال حاضر ایجاد امنیت در سطح جهانی، مساعی جهانی را می طلبد و دولتها دیگر نمی توانند مانند گذشته، تنها به امنیت داخلی خویش فکر کنند. هزاره جدید، بیش از هر دورانی در تاریخ جوامع انسانی، بازیگران ملی و فرا ملی را به «جهانی اندیشیدن و محلی عمل کردن» فرا می خواند.
    بر خلاف رویکرد های واقع گرایانه، فرهنگ و قدرت نرم گفتمان جدید، جایگاه اصلی را به خود اختصاص داده است و قدرت نرم کشور های در حال توسعه، به خصوص جمهوری اسلامی ایران، بزرگ ترین مولفه امنیت ملی را از فرهنگ اسلامی و انقلابی موجود الهام گرفته و به عنوان ذخیره الهی مایه قوام و اقتدار کشور است. بنابراین، در صورت مواجهه صحیح با پدیده جهانی شدن و تاثیر و تعامل مثبت فرهنگ و هویت ملی بر این جریان و شناخت و برخورد علمی و آگاهانه با جلوه های آشکار آن و استفاده بهینه از فرصتهای حاصل، فرایند جهانی شدن می تواند عاملی باشد برای توانمندی و برتری فرهنگهای ملی و محلی و امکانی برای توسعه و تعمیق فرهنگ و ارزشهای دینی و انقلابی و احیای باورهای فرهنگی کشور.
    کلیدواژگان: جهانی شدن، امپریالیسم فرهنگی، مقاومت و بازسازی فرهنگی
  • نقش حجاب در جامعه و شناسایی علل رواج بدحجابی در بین جوانان / مطالعه موردی: مراکز آموزشی شهر اهواز
    محمد مهدی بهرام زاده، ایمان لطفی صفحه 109
    بی تردید یکی از مهم ترین دغدغه های اصلی جامعه اسلامی، بسط و گسترش فرهنگ ناب محمدی(ص) در جامعه است. مسئله حجاب نیز به عنوان یکی از ارکان اصلی حفظ عفت عمومی در جامعه، همواره مورد بحث و نظر کارشناسان مسلمان بوده است. هدف اصلی این تحقیق، بیان نظرات اقشار مختلف جامعه درباره عوامل موثر بر بی حجابی و جایگاه، ضرورت و علل وجود حجاب در جامعه است. این تحقیق بر مبنای پنج متغیر اصلی موثر بر بدحجابی در بین جوانان، شامل «کاهش حساسیت خانواده ها درباره نوع پوشش فرزندان»، «کاهش آگاهی مردم از مفاهیم حجاب»، «تلقی حجاب به عنوان محدودیتی در روابط اجتماعی»، «تحریف مفاهیم حجاب در جامعه» و «عدم تبلیغ و آموزش مناسب حجاب در رسانه ها» انجام شده است. نتایج این تحقیق بر اساس نمونه ای مشتمل بر دانشجویان و دانش آموزان دبیرستانی به دست آمده و نشان می دهد که متغیر کاهش حساسیت مردم درباره وضعیت پوشش فرزندان، بیشترین تاثیر را بر بدحجابی دارد. این در حالی است که متغیرهای «تحریف مفاهیم حجاب در جامعه»، «تلقی حجاب به عنوان محدودیتی در روابط اجتماعی»، «کاهش آگاهی مردم از مفاهیم حجاب» و «عدم تبلیغ و آموزش مناسب حجاب در رسانه ها» به ترتیب تاثیرهای بعدی را بر این مسئله دارند.
    کلیدواژگان: حجاب، اسلام، جامعه، خانواده، روابط اجتماعی
  • معرفی و ارزیابی کتاب
|
  • Mahsa Mahpishaniyan Page 7
    If the main arguments on soft war involve bringing transformation in societies with an emphasis on changing attitudes and viewpoints held by people and those who govern, then such a war will display a new series of actions and reactions on the part of states to dominate different countries, since domination is developed by definitions of power, where power is defined as the ability to concentrate, organize and conduct behavior. Soft war is a war short of bloodshed which is based on cultural and social alternatives, for in such a process the invading countries will avail themselves of intimidation and cultural and social crises to impose their power as well as culture on the target community by bringing a humiliating shock to bear on it. In such a war, cultural beliefs and sacred ways of societies are attacked where the West culture or what is called the American style of life is imposed on peoples via various ways. In reality, instead of military operations, this war sets out to engineer the cultural and social crises for the target society so as to destabilize and disarticulate the individuals’ mental perception of the norms, and of the values held by the individuals and their societies, and to make them easily accept any incoming belief. Generally, this war tries to promote the Western prevailing culture, and prevent the growth of powerful and original cultures like the Islamic culture. Gradual transformation, subversion and destabilization are the main objectives of soft war that enemies and those who organize this war endeavor to achieve through propaganda and media. This writing addresses the concept, objectives, incentives, methods, and the cultural and social means of soft war.
    Keywords: soft war, soft security, the disruptive engineering of social norms, negative value creation, changing the positive values
  • Amir Hasirchi, Abbas Niyavand Page 51
    Observing material welfare in the West, many of the third world countries have looked upon the West's teachings as a guideline for their actions. One part of these teachings regards ‘confessing to having been in a state of backwardness and being left far behind the convoy of civilization’ as the key requirement for becoming qualified for receiving civilization, while prescribing denouncing traditions, appealing to secularism for help, and becoming westernized from tip to toe. Elaborating on what happened to societies that were ruined by accepting the Western versions of development highlight the experiencing of a state of confusion, identity crisis, and social riots…etc. Even, the United Nations named the decades 1960 through 1880 as the time for the development of the Third World, but it was not until the end of the present decade that it admitted that it was the "lost decade". During the last years, Iran has been following the change in structure and the balance changes on the part of the change agents (Management and Planning Organization) by following the same way and designing political, economic, social and cultural development plans, whereby it has and is faced with challenges, conflicts, and deadlocks. Whereas the approach of Western development, continues to be in conflict with what the Islamic Republic of Iran keeps seeking- and this is verified by the Supreme Leader's statement in previous years and the Management and Planning Organization's being disbanded by the ninth administration- this article tries to explain why it is necessary to develop in the fourth decade of the revolution on the basis of the Iranian-Islamic development pattern in four domains; namely "way of thinking", "science and technology", "life", and "spirituality", the last of which helps to explain the former three ones, in which the concepts of Maad (Resurrection), This World and the Last World are irrevocably intermingled. The results of this research show that as soon as steps are taken towards these four, other steps will be taken to meet the intended progress. Meanwhile, the domain of "way of thinking" which counts as the first domain where progress takes place, will provide for the promotion of "science and technology" under the auspices of "spirituality". On the other hand, as we will see, people's role in this model is highlighted as outstanding.
    Keywords: growth, development, progress
  • Abolfazl Amiri Page 83
    Globalization is a phenomenon that has been having its effects on global, national and even personal considerations since the last decades of the 20th century on, catching the planner's and researcher's attention in different fields more than any other phenomenon. Cultural resistance and emphasizing the merits of various cultures constitutes a way for the survival of nations who are decided to acclimatize the West's economic, political and technological achievements with their own national, local and ethnic characteristics, despite the fact that they are already using the West's achievements. After the end of the Cold War, meaningful approaches emerged in the field of international relations. At the present time, establishing security on an international level requires efforts to be made internationally, and as in the past, states no longer are able to think only of their own domestic security. More than any period of time in the history of human communities, the new millennium invites national and transnational actors "to think globally and to act locally". Unlike realistic approaches, the culture and soft power as revealed in the new discourse, has managed to occupy a very high status, and the present Islamic and revolutionary culture has inspired the soft power of the developing countries with the greatest parameter of national security, which causes the country to be consistent and authoritative. Therefore, in case of dealing properly withglobalization, of employing the interaction between culture and national identity and its effect on globalization, of understanding and dealing with its obvious manifestations in a scientific and knowledgeable manner, and finally of making optimal use of the resulted opportunities, the process of globalization can serve as a factor to enable the national and local cultures, and develop the religious and revolutionary values and culture, and rejuvenate the country's cultural beliefs.
    Keywords: globalization, cultural imperialism, cultural resistance, reconstruction
  • Mohammadmahdi Bahramzadeh, Iman Lotfi Page 109
    Doubtlessly, one of the main obsessions in the Islamic community is the development of the pure Mohammedan culture. As one of the main elements of preserving the public decency in the society, the issue of Hejab has invariably been controverted and argued by Moslem experts. This article is principally aimed at explaining the viewpoints held by different groups of the society on the effective factors that contribute to Hejablessness, and on where Hejab stands and why it is necessary to exist in the society. This research has been carried out based on five main variables that contribute to bad Hejab (inadequate Hejab) among the youths, namely "familie's lack of sensitivity about the way their children dress themselves", "people's lack of awareness about the concepts related to Hejab", "the way Hejab is perceived as a limit exerted on social relations", "the distortion of the concepts of Hejab in the society", "the lack of proper propaganda and education about Hejab in the media". The results of this research have been achieved based on a sample involving high school students and university students, indicating that the variable of "familie's lack of sensitivity about the way their children dress themselves" has the most effect on bad Hejab, while the variables of "the distortion of the concepts of Hejab in the society", "people's lack of awareness about the concepts related to Hejab" and "the lack of proper propaganda and education about Hejab in the media" respectively have subsequent effects on this problem.
    Keywords: Hejab, Islam, society, family, social relations